مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری

مدیریت دانش و مستند‌سازی تجربه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

در عصر حاضر به جريان انداختن نظاممند دانش، بركل فعالیت سازمان و به طور خاص بر كار تک‌تک اعضا و كاركنان آن تأثیر ميگذارد، به همه آنان سود رسانده و اثربخشي، كارآيي و بهره‌وري را افزايش مي‌دهد. در اين راستا يکي از روش‌هايي كه مي‌تواند سازمان‌ها را در تامین این اهداف یاری دهد  مديريت دانش است. مديريت دانش به معناي در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات ، تجربیات و اندوخته هاي علمي است، به گونه‌هاي كه به هنگام نیاز در اختیار افرادي كه نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند فعالیت روزمره خود را با بازدهي بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. 

اطلاعات، درس آموخته ها، تجربیات، دانش و فناوري ارزشمندترين و راهبرديترين دارايي سازمانها را  تشکیل می‌دهند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با لحاظ نوع فعالیت‌ها و وظايف، اهمیت و گستردگي آن از متخصصان و مدیران و کارکنان با تجربه در حوزه های تخصصی خود بهره می‌برد که از دانش، مهارت و تجربیات فراوانی برخوردارند. چنانچه دانش این افراد به درستی شناسایی و مدیریت شوند می توانند نقش موثرتری در بهبود مدیریت و کیفیت، افزایش کارایی، کاهش هزینه ها و در نهایت ارتقای عملکرد مدیریت به ویژه مدیریت راهبردی سلامت کشور ایفا نماید

اهداف نظام نامه مدیریت دانش:

نظام نامه مديريت دانش با بهره‌گیري از منابع و سرمايه‌هاي دانشي درون و برون سازماني و تکیه بر پیشرفت و ارتقاي توانايي هاي فردي، تیمي و سازماني، به دنبال دستیابي به اهداف ذيل است: 

  • ارائه مدل و فرآیندهای اصلی برای استقرار مدیریت دانش
  • فراهم اوردن زمینه حمایت و پیشتیبانی قانونی و اجرایی از استقرار نظام مدیریت دانش
  • ایجاد و توسعه شبکه‌های دانش و حافظه سازمانی
  • ارتقای فرهنگ تبادل،اشتراک و تسهیم دانش
  • تولید و نگهداشت دارائی‌های دانشی سازمان و توسعه و غنی‌سازی آنها
  • بازیابی و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و ارزیابی و طبقه‌بندی آن
  • توسعه مستند سازی و ثبت دانش سازمان
  • شناسایی،خلق،نگهداری،تسهیم و استفاده مستمر از دانش سازمان
  • شناسایی حوزه‌های دانشی
  • فراهم ساختن سازو کارهای انگیزشی مناسب برای حمایت از فعالان دانشی و پیشبرد مدیریت دانش
  • ارزیابی،نظارت و پایش وضعیت بلوغ مدیریت دانش
  • بالا بردن انعطاف‌پذیری فرآیندهای سازمانی برای کنش‌پذیری سریع و پاسخگویی به ملزومات و تغییرات محیطی
  • برگزاری نشست‌های دانشی حول مسائل سازمانی و هم‌فزائی حاصل از کارگروهی جهت حل مشکلات           

 

 

 
 

    راهنمای ثبت تجربه :