مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری

برگزاری دومین جلسه کشوری مدیریت دانش توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

جلسه آموزشی مدیریت دانش با موضوع تشریح فرآیند اجرای مدیریت دانش توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با حضور مدیران توسعه سازمان و تحول اداری و نمایندگان مدیریت دانش کلیه دانشکده­/ دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور و سازمان­ های وابسته در روز شنبه مورخ ششم دی ماه 1399 به ­صورت غیر حضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

در این جلسه، مهندس کفاشی، رئیس گروه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی وزارت متبوع ضمن قدردانی از همکارای و مشارکت دانشگاه ها در اجرای ملی مدیریت دانش و با اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته، به تشریح نحوه به کارگیری بخش ثبت تجربه سامانه مدیریت دانش و همچنین برنامه مشترک مدیریت دانش پرداختند. ایشان با تاکید بر این نکته که کلیه اقدامات مربوط به فاز اول (فاز مطالعه و طراحی) و فاز دوم (آماده سازی و پایلوت) مدیریت دانش انجام گرفته است، اقدامات سال جاری این حوزه که در قالب برنامه مشترک وزارتخانه آمده است را در راستای اجرای فاز سوم آنچه فرهنگ­سازی و استقرار زیر ساخت­ های لازم می باشد، عنوان کرد. در ادامه با توجه به ابهامات دانشگاه ها در خصوص اجرای این برنامه، به تشریح فرآیند ها و فعالیت های اجرای برنامه مشترک مدیریت دانش پرداختند و اظهار نمودند که تمرکز اصلی برنامه در سال جاری بر روی فراهم‌سازی بسترهای مناسب مدیریت دانش  از جمله سازماندهی، فرهنگ سازی، آموزش، بکارگیری سامانه و... قرار دارد.

 ایشان ضمن تشریح 8 فعالیت گنجانده شده در برنامه مشترک مدیریت دانش  انتظاراتی که از دانشگاه های علوم پزشکی برای انجام هر یک از این موارد وجود دارد را به صورت واضح بیان نمودند. وی افزود: فعالیت اول و دوم برنامه که فعالیت های ستادی می باشد با همکاری و مشارکت همکاران بحمداله به صورت کامل انجام شده است.  "ابلاغ نظام نامه مدیریت دانش، معرفی سامانه ملی مدیریت دانش"، "آموزش مدل، نظام نامه و  سامانه مدیریت دانش به رابطین ستادی و دانشگاهی"  از جمله اقدامات مورد نظر بودند.

وی در خصوص فعالیت سوم " تشکیل کارگروه اجرایی مدیریت دانش و اطلاع­ رسانی  اولیه در خصوص نظام­نامه و سامانه مدیریت دانش در کلیه سطوح سازمان" تاکید کردند سازمان ها لازم است کارگروه مورد نظر را دقیقا بر اساس مفاد نظام نامه مدیریت دانش تشکیل داده و همچنین اقداماتی همچون درج خبر در وب سایت دانشگاه، ارسال نامه ابلاغ نظام نامه به کلیه واحد های ستادی و عملیاتی، درج لینک سامانه مدیریت دانش در وب سایت دانشگاه و حوزه های تابعه (مراکز تحقیقاتی، بیمارستان ها و ...) و تهیه پوستر و استند مدیریت دانش و نصب آن در فضای ستادی را به منظور اطلاع رسانی های لازم انجام دهند.

ایشان ضمن اشاره به اهمیت نقش رابطین مدیریت دانش، در خصوص شرح وظایف آنها و مواردی که انتظار می رود در دانشکده/دانشگاه و سازمان های وابسته برعهده بگیرند، به صورت کامل تشریح نمود. همچنین در خصوص  پیکره ­بندی سامانه مدیریت دانش و الزامات مربوطه به نکات ذیل اشاره کرد.

  • ساختار کلیه دانشکده/دانشگاه و سازمان­ های تابعه وارد سامانه شده است که تا چند روز دیگر اطلاع رسانی خواهد شد. ساختار واریزی در سطح ستاد دانشکده/دانشگاه/سازمان تا سطح اداره کل و در سطح دانشکده ها/ مراکز تحقیقاتی/ بیمارستان ها در حد عنوان و در شبکه های بهداشت و درمان کشور در سطح شهرستان ها واریز می گردد.
  • درخت دانش اولیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران تهیه و سپس در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهایی وارد سامانه شده است اما اگر دانشگاهی پیشنهاداتی در این خصوص دارد، می­تواند منعکس کند.
  • در خصوص ارزیابان محتوایی دانش چک لیست­ هایی در گروه مدیریت دانش براساس درخت دانش تهیه شده و برای شناسایی ارزیابان در اختیار دانشکده/دانشگاه ­­ها قرار می گیرد. 
  • صلاحیت نهایی ارزیابان باید توسط کارگروه اجرایی دانشگاه تایید گردد.

وی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی مدیریت دانش اظهار کرد که پکیج آموزشی مدیریت دانش در حال حاضر با همکاری دانشگاه­ علوم پزشکی ایران در حال آماده شدن است، که پس از کامل شدن آن، مراتب جهت اجرا به دانشگاه ها ابلاغ میگردد. وی با اشاره به اینکه در سال جاری در نظر است چهار دوره آموزشی "آشنایی با مفاهیم، مبانی، مدل ها و ابزارها مدیریت دانش"، "نظامنامه مدیریت دانش" ، "سامانه مدیریت دانش" و "دستورالعمل سنجش بلوغ مدیریت دانش" برگزار گردد، تاکید کرد این دوره ها با مجوزهای صادر شده از سوی وزارتخانه اجرا خواهد شد.

در راستای بکارگیری سامانه مدیریت دانش مهندس کفاشی از دانشکده/دانشگاه ­های علوم پزشکی و سازمان­ های وابسته درخواست کرد در گام اول اقدامات لازم برای آموزش سامانه به گروه­ های هدف را انجام دهد و با توجه به اینکه در سال­ های گذشته  کاربران با ثبت تجربه آشنا شده اند، در این سامانه نیز ثبت دانش با تجربه آغاز گردد وسامانه به­ صورت تدریجی و مرحله به مرحله در واحدهای عملیاتی بکارگیری شود. درادامه ایشان فرآیندهای ثبت تجربه و ثبت سوال را در سامانه مدیریت دانش به صورت کامل تشریح نمود. ایشان همچنین به اقداماتی که در راستای بهره برداری بهینه از سامانه شامل اتصال سامانه به سیستم جامع منابع انسانی، اتصال به سامانه ارزیابی عملکرد کارکنان و اعلام هشدار با سرویس پیامک به کاربران اشاره نمود.

ایشان در پایان به موضوع سنجش بلوغ مدیریت دانش اشاره نمود و اعلام نمود که سنجش بلوغ مدیریت دانش در سال جاری به صورت پایلوت تنها در دانشگاه­ های قطب انجام می­گیرد.  فرآیند و راهنمای تکمیل فرمت سنجش بلوغ مدیریت دانش در دستورالعمل مورد نظر تشریح شده است. با این حال ممکن است در صورت وجود ابهام یا سوال، جلسه آموزشی نیز بدین منظور به­ صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردد.

در بخش بعدی جلسه، دکتر طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر  در رابطه با موضوع خلق ارزش از طریق مدیریت دانش توضیحاتی را ارائه نمود.

در بخش نهایی مهندس شاه آبادی، نماینده مدیریت دانش دانشگاه شهید بهشتی و دکتر صالحیان نماینده مدیریت دانش دانشگاه مازندران، به بیان تجارب و ارائه اقدامات صورت گرفته برای اجرای مدیریت دانش در دانشگاه­ های محل خدمت خود پرداختند.  جلسه با پرسش و پاسخ درخصوص موضوعات مرتبط به پایان رسید.