معرفی نظام پیشنهادها مشاركت يك مفهوم تاريخي است كه ريشه در اداره امور عمومي و افكار مذهبي دارد. به عنوان مثال، مشاركت بر مبناي مشورت در اسلام تحت عنوان «شورا» مورد توجه قرار گرفته است. قرآن كريم به طور صريح مديران را مكلف ميكند در اموري كه نياز به تحقيق و تفحص دارند بر مبناي مشورت به تصميمگيري بپردازند. مديريت مشاركتي عليرغم قدمت تاريخي خود، بعد از انقلاب صنعتي به صورت علمي مورد بررسي قرار گرفت. نظام مديريت مشاركتي يكي از نظامهاي مديريتي پوياست كه نقش مهمي در توسعه منابع انساني سازمان ايفا ميكند. نظام پيشنهادها، كاركنان به عنوان يك ابزار اجرايي مديريت مشاركتي، نظام همكاري فكري و عملي كليه اعضاي يك سازمان با سطوح مختلف مديريتي آن است. در اين نظام كليه افراد سازمان درباره روشهاي حل مسائل و ارتقاء بهرهوري فعالانه انديشه كرده و حاصل آن را در قالب طرحها و پيشنهادها به سازمان ارائه ميكنند و بدين طريق، يك نظام همفكري و همانديشي براي رسيدن به اهداف سازمان بوجود ميآيد. اين نظام كه مبتني بر اصل انسان مداري است، براي افكار و خلاقيتهاي كليه اعضاي سازمان ارزش قائل است و به عنوان يك نظام مطلوب و كارآمد مديريتي هم از لحاظ نظري و هم از لحاظ عملي آزمونهاي موفق خود را گذرانيده است. نظام پيشنهادها از دهه 1950 در شركتهاي توليدي- خدماتي كشور ژاپن به كار گرفته شد و سپس از سوي شركتهاي ديگر كشورهاي جهان پذيرفته و معمول گرديد. اين نظام از دهه 1360 در شماري از شركتهاي صنعتي كشور ايران نيز به اجرا گذاشته شد و با توجه به كاميابيهايي كه در اين گروه از شركتها بدست آمده، مورد استقبال ديگر شركتها و سازمانهاي صنعتي، توليدي و خدماتي قرار گرفته است. اهداف اساسی: 1) تلاش در جهت ایجاد شرایط کاری پویا، سازنده با هدف سرعت بخشیدن به روند رشد و دسترسی به اهداف دانشگاه با مشارکت کارکنان. 2) بهبود مستمر امور محوله، کاهش هزینه ها، بهبود روندها و فرآیندهای عملیاتی، افزایش رضایتمندی شغلی و ایجاد انگیزش و رفع مشکلات سازمان با بهرهگیری از نظرات و آراء کارشناسی. 3) افزایش حس وفاداری سازمانی در کارکنان و همسو نمودن افکار کارکنان با اهداف سازمان. 4) شناسایی افکار و روحیات کاری کارکنان جهت شناخت و تمایز افراد خوش فکر، خلاق و علاقهمند از سایرین و ایجاد زمینه جهت استفاده از افکار و نظرات. 5) ارج نهادن به شخصیت وجودی انسانها، دلپذیر کردن محیط کار، افزایش اعتماد به یکدیگر و تقویت روحیه همکاری و کارگروهی. 6) ایجاد فرصت برای همکاران در شناخت، پرورش و تقویت استعدادها و تواناییهای خود. 7) افزایش حس مسئولیتپذیری و افزایش بهرهوری. ايجاد محيط مناسب و فرصت براي مشاركت فكري كاركنان در امور سازمان به صورت داوطلبانه و برخوردار كردن آنان از ثمرات مادي و معنوي از اهم اهدافي است كه در اين نظام دنبال ميشود. هدف اصلي نظام مديريت مشاركتي، توسعه ارزشهاي انساني كليه كاركنان و استفاده از هوش، استعداد و خلاقيت آنها در راستاي اهداف شركت است. با همفكري و همدلي بيشتر و استفاده از امكانات موجود ميتوان بهرهوري و در نهايت برونداد هر سازمان را ارتقا داد. نظام مديريت مشاركتي به لحاظ ايجاد فضاي مناسب براي مشاركت فكري كاركنان در امور سازمان، سبب ميشود كه بهرهوري در تمام زمينههاي مؤثر در فعاليت سازمان از جمله نيروي انساني، ارتقا پيدا كند. از سوي ديگر بهرهگيري از اين نظام مديريت صرفهجوييهاي كلان اقتصادي در بر دارد كه ميتواند بخشي از آن صرف توسعه نيروي انساني و گسترش مشاركت آن در مديريت سازمان گردد. نظام مديريت مشاركتي به لحاظ ايجاد فضاي مناسب براي مشاركت فكري كاركنان در امور سازمان، سبب ميشود كه بهرهوري در تمام زمينههاي مؤثر در فعاليت سازمان از جمله نيروي انساني، ارتقا پيدا كند. از سوي ديگر بهرهگيري از اين نظام مديريت صرفهجوييهاي كلان اقتصادي در بر دارد كه ميتواند بخشي از آن صرف توسعه نيروي انساني و گسترش مشاركت آن در مديريت سازمان گردد.
شما میتوانید سوالها، پیشنهادها و انتقادهای خود را با ایمیل دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادها در میان بگزارید: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید |
||
راهنما: |
||
![]() |