معرفی مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری

 

مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری

سازمان ها و ادارات یکی از ارکان اصلی در جامعه انسانی هستند و مدیریت و رهبری در سازمان از مهم ترین شاخص های ادامه حیات، پویایی و بالندگی آنها می باشد. پیشرفت های گوناگون و متنوع در علم فناوری، مدیریت سازمان ها را از حالت سنتی خارج نموده و با تغییر و تحول سازمانی، مدیریت پویا جایگزین مدیریت سنتی شده است. امروزه سازمان ها علاوه بر وظایف سنتی و ماهوی خود که همانا تحقق اهداف سازمانی و غایی سازمان می باشد می بایست پاسخگوی خواسته ها و انتقادات جامعه بیرونی و درونی خویش نیز  باشند.

همگام با پیشرفت های روز و علم مدیریت پویا، سازمان ها باید تحولاتی آگاهانه و نوآوری های مفید را به مرحله اجرا بگذارند. شدت و تاثیر کارایی تغییر و تحولات سازمانی به اندازه ایی است که نیاز به روش های جدید و تکامل یافته برای مقابله و هماهنگی و تطبیق با آن را ایجاد می نماید. مدیران پویا و کارآمد امروزه می بایست علاوه بر وظایفی مانند برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت، اثربخشی و بکارگیری روش های علمی، تغییر و تحول سازمانی را نیز سرلوحه امور خود قرار دهند. امروزه در سطح گسترده و عمومی، سازمان ها با تغییر و تحول مواجه اند در حالی که برخی از آنان برای سازگاری و همسازی با اینگونه تغییر و تحولات آماده نمی باشند؛ بنابراین مدیریت سازمان ها علاوه بر اینکه باید در برابر محیط متغیر، سازگار و انعطاف پذیر باشند بلکه باید توانایی تشخیص مشکلات و بکارگیری برنامه های تغییر و تحول سازمانی را دارا باشند؛ زیرا سازمان ها ایستا نیستند و به طور مداوم و مستمر با عوامل خارجی و درونی در کشمکش می باشند. جهت ایجاد تحولات آگاهانه و نوآورانه در سازمان ها مدیریت تحول اداری به عنوان حوزه تابعه معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه تشکیل شده است که ماموریت و شرح وظایف این مدیریت در ذیل آمده است.

 تحول اداری

ضرورت اصلاح و ایجاد تحول در نظام اداری کشور به عنوان ابزار تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی از مواردی است که پس از انقلاب اسلامی مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در اجرای بند 4ـ3 بخش نظام اداری و اجرایی پیوست قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شورای عالی اداری بمنظور ابجاد یک نظام منسجم اداری در ابعاد نیروی انسانی، مدیریت، تشکیلات سازماندهی و روش ها تشکیل گردید.

تحول چیست؟

تحول در ارتباط با افراد به معنی شبیه دیگران شدن نیست بلکه به مفهوم مانند خود‌شدن، رشدکردن، غنی‌شدن و متبلور ساختن توانائی ها بوسیله تجربه و تدبیر است.

در ارتباط با سازمان ها که مجموعه افراد می باشند تحول باز هم به مفهوم تغییر از طریق کسب تجربه و تدبیر است. فرایند تحول در سازمان ها متأثر از تجربیات و اهداف جدید است.

تغییر چیست؟

تغییر در تعریف عبارتست از حرکت از یک وضعیت به وضعیت دیگر، در فرهنگ لغت وبستر، تغییر چنین تعریف شده است:
"حاصل یک اصلاح و تبدیل به یک وضعیت متفاوت"
در فرهنگ لغات فارسی، تغییر چنین تعریف شده است:
"دگرگون کردن، چیزی را به شکل و حالت دیگر در آوردن"
همان طور که از تعاریف فوق استنباط می گردد تغییر در فرایند زمانی و صرف زمان به وقوع می پیوندد، زیرا تغییر زمانی و مکانی به ناچار با گذر زمان حادث می شود. تغییر در مفهوم خاص می تواند تغییرات تکنولوژی را شامل شود، تغییرات رفتاری افراد در سطح جوامع و حتی سازمان را پوشش می دهد. در حال حاضر منظور ما از تغییر، تغییراتی است که فرآیند مدیریت مؤسسات را تحت الشعاع قرار می دهد و به نوعی و شکلی نیازمند ایجاد یک نگرش، آگاهی و دانش جدید در برخورد با این پدیده از سوی مدیر سازمان می باشد.

تفاوت تغییر و تحول در این است که تغییر یک هدف است و بیرونی است درحالی که تحول تولدی دوباره است و یک فرآیند و درونی است. تحول دارای منشاء درونی می تواند باشد مانند تغییر مدیریت ارشد و تغییر ساختار سازمان و غیره

«برنامه های تحول اداری»

برنامه اول "مهندسی نقش و ساختار دولت"

سیاست های کلی

چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز (بند10)

زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی در نظام اداری(بند9)

صرفه جویی در هزینه عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختار ها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضروری و هزینه های زاید(بند 16 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی)

کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه های اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز(بند14)

مجموعه اقداماتی که منجر به چابک سازی و منطقی نمودن دولت می شود

واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات دستگاه های اجرایی به شبکه های حرفه ای، بخش های خصوصی و سمن ها

کاهش سطوح مدیریت ستادی از قبیل مدیر کل، معاون مدیر کل، رییس اداره و همترازان

کاهش سقف پست های سازمانی دستگاه ها

برنامه دوم" توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری"

سیاست های کلی

توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارایه مطلوب خدمات عمومی(بند15)

توجه به اثربخشی و کارآیی در فرایندها و روش های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات کشوری(بند12)

مجموعه اقداماتی که منجر به توسعه دولت الکترونیک می شود

الکترونیکی کردن خدمات دولتی: اطلاع رسانی

ارایه فرم ها و دریافت اطلاعات

ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان

برنامه سوم"خدمات عمومی در فضای رقابتی "

سیاست های کلی

خدمات رسانی برتر،نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایت مندی واعتماد مردم(بند17)

انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثر بخشی ،سرعت و کیفیت خدمات کشوری(بند11)

تبدیل نظام بودجه ریزی کشور به بودجه ریزی عملیاتی (برنامه پنجم توسعه )

مجموعه اقداماتی که منجر به خدمات عمومی با کیفیت برتر و سرعت و قیمت مناسب می شود

اداره واحدهای اجرایی دستگاه های اجرایی به روش هدفمند و قیمت تمام شده و در فضای رقابتی

استاندارد سازی خدمات دستگاه های اجرایی

برنامه چهارم" مدیریت سرمایه انسانی"

سیاست های کلی

عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی (بند 2)

بهبود معیارها و روز آمدی روش های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری و نگرش های سلیقه ای و غیر حرفه ای (بند 3)

دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی و ارتقای مدیران (بند 4)

ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان (بند5)

رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تاکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تامین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی (بند 6)

زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استان های کمتر توسعه یافته و مناطق محروم (بند7)

حفظ کرامت و عزت و تامین معیشت  بازنشستگان و مستمری بگیران و بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنها (بند 8)

توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری (بند 9)

مجموعه اقداماتی که منجر به مدیریت بهینه سرمایه انسانی می­شود

متناسب سازی تعداد نیروی انسانی

افزایش نسبت کارکنان با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر

اجرای برنامه انتخاب و تربیت مدیران

برنامه پنجم" فناوری های مدیریتی"

سیاست های کلی

عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری(بند13)

دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق به کارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات با ابتناء بر ارزش های اسلامی(بند16)

اقدامات تحقق برنامه فناوری های مدیریتی

توسعه فعالیت مدیریت محلی با تصویب قانون مدیریت شهری

اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری

اصلاح قانون برنامه و بودجه

اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور

اصلاح قوانین اختصاصی دستگاهها

برنامه ششم "توسعه فرهنگ سازمانی"

سیاست های کلی

نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیت المال (بند21)

نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی (بند1)

حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ و بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری(بند26)

قانون گرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیت ها (بند20)

اقدامات تحقق برنامه توسعه فرهنگ سازمانی

شناخت مولفه های فرهنگ سازمانی و ارزیابی وضعیت موجود

ترسیم فرهنگ مطلوب و تهیه اجرای برنامه ارتقای فرهنگ سازمانی

برنامه هفتم" صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری"

سیاست های کلی

شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تاکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح(بند18)

ارتقای سلامت اداری و رشد ارزش های اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری،بهره گیری از امکانات فرهنگی  وبکارگیری نظام موثر پیشگیری و برخورد با تخلقات (بند24)

حفظ حقوق مردم و جبران خسارت های وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری(بند23).

اقدامات تحقق برنامه صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت اداری

تهیه و تصویب و اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری و تکریم ارباب رجوع

تهیه و تصویب و اجرای ضوابط جبران خسارت وارده به مردم در اثر قصور و تقصیر

تهیه و استقرار نظام جامع ارتقای سلامت و پیشگیری و کنترل فساد اداری

برنامه هشتم" نظارت و ارزیابی"

سیاست های کلی:

کارآمد سازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و  یکپارچه سازی اطلاعات (بند25)

اقدامات اساسی

تهیه نظام برنامه ارزیابی استراتژیک و سنجش موقعیت کشور در ارتباط با اهداف چشم انداز و مقایسه با سایر کشورها

استقرار مدیریت عملکرد و ارزیابی و رتبه بندی دستگاه های اجرایی

سنجش میزان موفقیت دولت در موضوعات محوری نظام اداری نظیر شفافیت ،پاسخگویی ،بهره وری و اجرای قانون

ماموريت

تامين وارائه خدمات ستادي- تخصصي در زمينه امور مرتبط با توسعه نظام هاي اداري و مديريتي به واحدهاي دانشگاه با بكارگيري مناسب ترين رويکردها، الگوها، سيست مها، روش ها و ابزارهاي مديريت و علوم اداري با عنايت به محوريت منابع انساني، كيفيت زندگي كاري، انعطاف پذيري، عدالت، اثربخشي، کارايي، مسئوليت پذيري و پايبندي به قوانين و مقررات

شرح وظایف

مطالعه، بررسي و ارائه پارادايم ها، رويكردها، اصول، مباني و مفاهيم مرتبط با واحدهای تابعه

تهيه و پيشنهاد سياست ها و خط مشي هاي اجرايي در رابطه با نظام مديريت، سازماندهي و رفتار سازماني در چارچوب اهداف و استراتژي هاي كلان دانشگاه و همگام با مقتضيات زمان و هماهنگ با واحدهاي تابعه و وابسته

مطالعه، بررسي و ارائه سيستم ها، فرايندها، شيوه ها، مهارتها و ابزارهاي مناسب و تلاش در جهت بسط و بهبود مستمر كيفي آنها

طراحي الگوهاي مناسب نظام مديريت دانشگاه و تلاش در جهت استقرار آنها درچارچوب سياست هاي كلان وزرات متبوع

هدايت، حمايت و نظارت بر پياده سازي نظام مديريت، ساختار و تشكيلات مصوب

طراحي ساختار سازماني، تشكيلات كلان، خرد و تفصيلي با همكاري واحدهاي تابعه و وابسته ستادي و اجرايي و تلاش در جهت استقرار آنها

بررسي، بازنگري و اصلاح ساختار و تشكيلات واحدهاي تابعه و وابسته به منظور همسويي با سياست ها و برنامه هاي جديد با همكاري آن واحدها 

تجزیه تحلیل مشاغل ازحیث تناسب شرح شغل و شرایط احراز شغل

بررسی و اقدام در خصوص ارتقاء کارکنان در رتبه های شغلی و طبقات استحقاقی آنان

بررسي و ارائه الگوهاي مناسب نظام مديريت اطلاعات و فناوري اطلاعات و تلاش در جهت استقرار آن

مطالعه، بررسي و اظهار نظر پيرامون فرهنگ و رفتار سازماني و ارائه شيوه ها و الگوهاي مناسب در جهت اصلاح و تقويت آن

مطالعه و بررسي پيرامون شيوه هاي ارزيابي عملكرد گروهي و سازماني

سنجش عملكرد گروهي و سازماني و ارائه گزارش هاي دوره اي و موردي در اين خصوص

فراهم كردن بستر فرهنگي مناسب از طريق پيشنهاد و اقدام در جهت اجراي راهكارهاي علمي و مقبول

طراحي و استقرار نظام مصوب و علمي نظارت، پايش، ارزشيابي عملكرد گروهي و سازماني

ارائه خدمات اطلاع رساني (مشاوره، هدايت، پاسخگويي) به واحدهاي تابعه در امور مرتبط

تهيه، تنظيم و ارائه پروتكلهاي اجرايي، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ابلاغيه ها در خصوص امور مرتبط

تشكيل و هدايت تيمها و گروههاي كاري مشترك با واحدهاي ستادي و اجرايي در راستاي انجام مطالعات و پژوهش هاي كاربردي، سياست سازي و برنامه ريزي در امور مرتبط

ارزيابي و بازنگري مستمر عملكرد مدیریت تحول اداري و ارتقاء موقعيت آن از طريق نوسازي و بهسازي پيكره كارشناسي و اصلاح سيست مها، فرايندها و روش هاي انجام كار

تهيه، تنظيم و مديريت بانك اطلاعات تخصصي مديريت

شناسايي و ارائه راهكارهاي مناسب به منظور جذب و بهره برداري از كليه امكانات موجود در جهت توسعه منابع انساني، مالي، فيزيكي و اطلاعاتي

همكاري با وزارت متبوع در چارچوب ماموريت و وظايف محوله

تهيه و تدوين گزارش عملكرد دوره اي و ساليانه

 

منوي اصلي