کارنامه معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در سالی که گذشت

 

بخش اول : کارنامه معاونت توسعه  مدیریت و منابع دانشگاه در سالی که گذشت

 

سال 93، سالی پر از فراز و نشیب و همراه با سختی های بسیار  بود. آغاز به کار مدیریت جدید در این حوزه در حالی بود که مسائل و مشکلات مالی حاد و مزمن و مشکلات عمرانی و تاسیساتی مانند پروژه های نیمه تمام و تاسیسات فرسوده نابسامانی وضعیت مالی از دوران گذشته،انباشت بدهی های معوقه در کلیه واحدهای تابعه اعم از پرسنل و سایر بستانکاران وضعیت مخاطره آمیزی را در ابتدای کار بوجود آورده بود. تنوع وظایف سازمانی این حوزه، با وجود مدیریت های مختلف و تعیین کننده از جمله مدیریت امورمالی و ذی حسابی، مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی، مدیریت پشتیبانی، مدیریت بودجه و پایش عملکرد ،مدیریت تحول اداری و مدیریت فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی طبیعتا مطالبات از این حوزه را به طرز چشمگیری افزایش داده بود که سعی شد در چارچوب مقررات و بضاعت موجود به این مطالبات پاسخ داده شود. با توجه به میزان بدهی ها و مشکلات مالی متعدد، درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال 93 پاسخگوی تمامی هزینه ها نبود.یکی از سیاست های اتخاذ شده در این خصوص انجام رایزنی‎های مختلف و گسترده با جناب آقایان دکتر هاشمی وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس جدید سازمان دوباره تاسیس مدیریت و برنامه ریزی کشور، نمایندگان  مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های ذیربط جهت دریافت مساعدت مالی و افزایش سهم بودجه دانشگاه در سال 94 بود که خوشبختانه تا حدود زیادی به این هدف نائل و جامه عمل پوشانده شد.علاوه بر این، اقدامات ارزشمند دیگری در این معاونت صورت گرفت که در ادامه به شرح مختصری از مهمترین اقدامات انجام گرفته می پردازیم :

 

  • افتتاح 12پروژه عمرانی : در حوزه های درمانی( بخشهای بیمارستانی) ، بهداشت (خانه های بهداشت) ، امداد رسانی( اورژانسهای 115 جاده ای و شهری (و پروژه های در حال احداث دیگر اعم از 9 پروژه بیمارستاني با حدود 1664 تخت بستری،احداث 65 خانه بهداشت،افتتاح 8 پایگاه اورژانس و در حال احداث بودن سوله بیمارستان صحرایی، کلنگ زنی اتاقهای عمل بیمارستان شهید هاشمی نژاد در حوزه درمان، کلین روم پژوهشکده بوعلی در حوزه پژوهشی .

  • بازدید مدیریت فنی و نظارت بر طرح های عمرانی از تمامی بیمارستان های حوزه شمال شرق کشور در راستای طرح هتلینگ،پشتیبانی و ابلاغ اعتبار و شرح هزینه طرح تحول نظام سلامت.

  • انجام خریدهای کلان و عمده در بحث هتلینگ بیمارستانها در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت .

  •  ابلاغ اعتبار و شرح هزینه و پرداخت اسناد رسیدگی و تایید شده برنامه پزشک خانواده.

  • برگزاری انواع مناقصه ها و مزایده ها با رعایت قوانین و مقررات و رعایت اصل عدالت.

    پاسخگویی به مطالبات سایر سازمان ها.

  • کمک به اجرای فرایند روان سازی اموری که در سایر حوزه ها در جریان است از جمله حوزه ریاست ،شبکه ها،دانشکده ها و بیمارستان ها.

  • ورود و ثبت اطلاعات در سامانه های مختلف وزارت از جمله ساناب و آواب. تغییر بانک عامل حقوق کارکنان از بانک ملی به بانک رفاه ، که این اقدام نتایج ذیل را در برداشت:

  • واریز سود علی الحساب و روزانه به حساب هر کارمند،  مقدار این سود به طور متوسط ماهانه حدود 15هزار تومان می باشد، که با وجود حدود 22هزار نفر کارمند در این سازمان بزرگ،  یعنی سرجمع اختصاص ماهانه مبلغی بالغ بر 300میلیون تومان به حساب کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی(بانک عامل قبلی هیچ سودی به کارکنان پرداخت نمی کرد!).

  • تعهد و پرداخت سود به مانده های موجودی حساب دانشگاه برابر با اخرین رقم مصوب بانک مرکزی.

  • تعهد و اهدای حداقل تعداد 30 دستگاه آمبولانس به دانشگاه از طرف بانک رفاه، که در مرحله اول 10 دستگاه تحویل و هر سال نیز تعهد تحویل 5 دستگاه دیگر را نموده اند. هر آمبولانس به همراه تجهیزات، در حال حاضر حدود20 میلیون ریال ارزش ریالی دارد.

  • اختصاص و پرداخت کارانه به نیروهای ستاد مرکزی دانشگاه از تاریخ اول مهرماه و پرداخت کلیه معوقات و مطالبات کارکنان و نیروهای شرکتی تا پایان سال 93 که برخی از این مطالبات از سال 91به صورت معوق در تعهد دانشگاه باقی مانده بود.

    برگزاری  همایش های مختلف توسط این معاونت از جمله :

  • همایش صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی.

  • همایش مدیریت سبز  با محوریت کاهش مصرف در دو مرحله شش ماهه اول و دوم مصرف سال.

  • پشتیبانی (تدارکات)کلیه همایش ها،سمینارها و نشست های برگزار شده در دانشگاه.

  • برگزاري مراسم تجليل از بازنشستگان دانشگاهی و خانواده هايشان  به منظور پاسداشت زحمات این عزیزان و ایجاد انگیزه در میان شاغلین.

  •  استفاده حدود 23 هزار نفر از کارکنان و خانواده هایشان از مراکز اقامتی و تفریحی دانشگاه در طی یک سال.

  •  ارتقاء سطح کیفی خدمات با طراحی ، نصب ، راه اندازی و بهره برداری از سامانه تسهیلات رفاهی کارکنان و بازنشستگان شامل  : ثبت نام بیمه تکمیلی ( صرفه جویی در کاغذ و هزینه های منابع انسانی ، زمان و ایاب و ذهاب) ، تسهیلات وام کارکنان ، تسهیلات اقامتی و سیاحتی (ثبت نام مجتمع گهر باران ساری) ، تسهیلات نقدی و غیر نقدی (سبد کالا) و ...

  • تغییر بیمه تکمیلی پرسنل ازشرکت بیمه ای البرز به شرکت بیمه دی و گسترش پوشش بیمه ای از جمله هزینه های دندانپزشکی و افزایش 23 درصدی(3500هزار نفری) بیمه شدگان نسبت به سال 92-93.

  • مکاتبه و پیگیری مداوم برای برآورد نیازمندی ها از جمله دریافت و تحویل تعداد 8 دستگاه آمبولانس که بخشی از هزینه خرید آن را دانشگاه و بخشی دیگر را وزارت متبوع تامین نمود (آمبولانس ها به شبکه های قوچان،درگز،سرخس،طرقبه و شاندیز،چناران تحویل گردید

  • نظارت بر آزمون استخدامی حاشیه شهر که توسط شرکت های طرف قرار داد برگزار گردیدند.

  • در پیش گرفتن سیاست های انقباضی استخدامی به دلیل صرفه جوئی در هزینه ها و امکانات و اجرای مدیریت بهینه و مناسب تر منابع انسانی.

  •   تبديل پستهای سازماني بلاتصدی و غیرکاربردی به پستهای مورد نیاز واحدها با هدف چابک سازی تشکیلات.  

  • کمک و مساعدت های مالی به منظور اجرای  طرح توسعه واحد های درمانی دانشگاه علوم پزشکی ( در بخش زایشگاه ها ، اورژانسها و ... زایشگاه بیمارستان ولیعصر(عج)- بیمارستان امام خمینی (ره) درگز- زایشگاه بیمارستان ام البنین- اورژانس بیمارستان منتصریه- اورژانس بیمارستان ثامن الائمه(ع) چناران – اورژانس بیمارستان قائم).

  •  اجرای فرآیند برنامه ریزی تعمیر و بهسازی واحدهای دانشگاه.

  • احداث و تجهیز نماز خانه  شهرک دانش و سلامت به ابعاد 400 متر مربع در طبقه همکف ساختمان سازمان مرکزی به نحوی مطلوب و در شان جایگاه آن.

  • تکمیل پروژه منبع بتنی هزار متر مکعبی آب به منظور تامین آب مصرفی  132 هکتار شهرک دانش و سلامت.

  •  احداث پارکینگ مسقف به مساحت 2000متر مربع در محوطه ورودی شهرک داشن و سلامت.

  • برآورد نیازها و انجام خریدهای کلان و عمده تمام واحدهای تابعه و به ویژه  در راستای طرح هتلینگ بیمارستانهای دانشگاه.

  • تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل دانشگاه با فروش خودروهای فرسوده در سال 93 واستفاده از توان بخش خصوصی.

  • راه اندازی سامانه نقل و انتقالات پرسنل به منظور ثبت و ضبط درخواست ها و اجرای ضوابطی مشخص برای رعایت حقوق عموم پرسنل و پاسخگویی مستند ،به موقع و قانونی به درخواست ها.

  • بازطراحی نمودار سازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان مرکزی دانشگاه در تابستان 93 با دریافت و ارائه پیشنهادهای واحدهای ستادی اعم از حوزه ریاست و معاونت های محترم و بررسی و جمع بندی در جلسات دبیرخانه هیات امناء.

  • ارسال تشکیلات طراحی شده بر اساس اعلام نیازهای قبلی دانشکده های مشهد به دانشکده مربوطه و معاونت محترم آموزشی دانشگاه وهماهنگی مجدد جهت تکمیل و بازنگری بر اساس آخرین نیازهای دانشکده ها.

  •  درج پستهای سازمانی تشکیلات جدید بیمارستان 160 تختخوابی سوانح طالقانی در سیستم رایانه ای تشکیلات که بدین طریق تعداد  256 پست به پستهای مصوب دانشگاه اضافه گردید.

  • افزايش جذب نيروهاي متخصص ضريب كا.

  • صدور پايان طرح بصورت الكترونيكي و سرعت بخشی به انجام امور.

  • راه اندازی سامانه های گروه طبقه بندی مشاغل.

  • پرداخت کليه مقرري ماههاي اول سال 87-88-89 توسط دانشگاه به سازمان بازنشستگی و مرتفع نمودن ابهامات موجود که سالیان متوالی دانشگاه درگیر آن بوده است.

  • مکانيزه نمودن احکام پرسنلي اتباع خارجي در سال 93 که قبلا بصورت دستی انجام می شده است.

  • پیگیری و مکاتبه برای تأمین بخشی از کسری اعتبارات سال 92 از طریق وزارت متبوع و خزانه داری کل استان.

  • انجام رایزنی های گسترده با وزارت متبوع ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به منظور افزایش بودجه سال 94 دانشگاه (19% نسبت به سال 93 افزایش یافت).

  • انعقاد تفاهم نامه اعتبارات سنواتی کلیه واحدهای ذیربط دانشگاه جهت سال 93.

  • پیگیری قراردادن پرسنل تبصره3 غیرخزانه ای دانشگاه که تامین آن باری بر دوش درآمدهای خصوصی واحدهای درمانی تحمیل نموده بود  در قالب بودجه عمومی کشور و اعتبارات.

  • اصلاح فرآیند ابلاغ اعتبارات دانشگاه با توجه به تغییر محتوایی این فرآیند در سال 92 در کمیته ساماندهی منابع مالی دانشگاه.

  • پیشنهاد توزیع اعتبارات تملک استانی به سازمان بسیج و مسکن و شهرسازی با تنظیم موافقت نامه های لازمه  جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام.

  • ابلاغ اعتبارات متمرکز دیده شده جهت واحدهای بهداشتی استان جهت تعمیر و تجهیز واحدهای بهداشتی و هزینه کرد آن بر مبنای قانون مندی در راستای موارد مقرر .

  • توزیع و ابلاغ اعتبارات ملی تعمیر و تجهیز مراکز آموزشی،پژوهشی و درمانی دانشگاه  و هزینه کرد ان در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی.

  • تهیه و تنظیم گزارش مبسوط از کلیه اعتبارات و کسری اعتبارات اعم از جاری و هزینه ای و شاخص های مربوط به حوزه آموزش، پژوهش و بهداشت و درمان در سطح کشور در قالب کتابچه (سفر ریاست محترم جمهوری و هیأت دولت(.

  • تهیه و تنظیم شاخصهای مشترک بین دانشگاههای علوم پزشکی استان و کشور جهت دریافت سهم واقعی استان از اعتبارات ردیفهای وزارتی با همکاری استانداری و دانشگاههای استان با محوریت دانشگاه مشهد.

  •  آغاز فرآیند انجام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سطح دانشگاه پیرو شروع آن در سطح کشور.

  • مکاتبه و پیگیری مستمر از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص اعتبارات مورد نیاز به منظور پرداخت فوق العاده شغل پرسنل و ارائه گزارشات مربوطه به وزارت متبوع)به نتیجه رسید و احکام پرسنل صادر گردید).

  • پایش عملکرد اعتبارات و هزینه درسطح کلیه واحدهای تحت پوشش دانشگاه.

  • برنامه ریزی و جمع آوری اطلاعات جهت تدوین تفاهم نامه سال 94.

  • پیگیری و رایزنی مستمر جهت دریافت اعتبارات در قالب متمم بودجه سال 93.

 

 

بخش دوم : تبریک سال نو

سال نو می شود.زمین نفسی دوباره می کشد.برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زند

و پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز دوباره

کجا ایستاده اییم.سهم ما چیست؟..نقش ما چیست؟

زمین سلامت می کنیم و ابرها درودتان باد

در آستانه فرا رسیدن “عید نوروز باستانی” و طمطراق پیک بهاران و آغاز سال نو تبریک

و تهنیت صمیمانه را تقدیم شما همکاران گرامی و خانواده محترمتان داشته و در پرتو الطاف بیکران خداوندی

، سلامتی و بهروزی، طراوت و شادکامی، عزت و کامیابی را آرزومندیم.

 
     

 

منوي اصلي