• تصویب تشکیلات تفصیلی طرح گسترش واحدهای محیطی بهداشت دانشگاه

  • آغاز بازنویسی چارت تشکیلات تفصیلی دانشکده‌ها


 

 میز خدمت

IMAGE
بازدید مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از میز خدمت دانشگاه
دوشنبه, 03 تیر 1398
  مدیر بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از میز خدمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید کرد. به گزارش وب دا، در این بازدید که با همراهی دکتر خوبان مدیر بازرسی... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری شصت و هفتمین جلسه کارگروه مدیریت عملکرد دانشگاه
سه شنبه, 28 خرداد 1398
  به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، شصت و هفتمین جلسه کارگروه مدیریت عملکرد دانشگاه با حضور اعضاء برگزار گردید. در این جلسه به بررسی انحرافات... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری دومین جلسه کارگروه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران و کارکنان دانشگاه
سه شنبه, 21 خرداد 1398
  به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، دومین جلسه کارگروه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران و کارکنان دانشگاه با حضور اعضاء برگزار گردید. در این جلسه... ادامه مطلب...
IMAGE
راه اندازی سامانه ارتقاء طبقه شغلی پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دوشنبه, 13 خرداد 1398
  به گزارش وبدا، سامانه ارتقاء طبقه شغلی پرسنل دانشگاه به همت و پیگیری گروه مهندسی مشاغل مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری و با همکاری واحد رایانه مدیریت سرمایه... ادامه مطلب...
IMAGE
رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت منصوب شد
یکشنبه, 12 خرداد 1398
  به گزارش وبدا، سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی رحمت اله پاکدل را به عنوان رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول... ادامه مطلب...

سه روش تشویق خلاقیت در محیط کار

  در اکثر سازمان ها تعداد زیادی کارمند خلاق مشغول فعالیت هستند. تشخیص برخی از آنها آسان و تشخیص برخی دیگر بسیار دشوار است و یکی از وظایف اصلی مدیران سازمان شناسایی این گروه است زیرا بسیاری از اوقات برنامه‌های خلاق این گروه به سودهای عظیم برای سازمان منجر شده است.

این در حالی است که اغلب سازمان ها به شکل غیرعمد از خلاقیت کارکنان جلوگیری می‌کنند. آموختن نحوه ایجاد انگیره در کارکنان خلاق به سازمان مزیت خواهد بخشید. رفتار سازمان با کارکنان خلاق تاثیری عظیم بر عملکرد کل کارکنان دارد. بسیاری از مدیران فراموش می‌کنند که کارکنان با هم صحبت می‌کنند و رفتارهای مدیران با یک کارمند به اطلاع همه کارکنان می‌رسد. به همین دلیل تاثیرات مثبت و منفی رفتار سازمان با خلاقیت بسیار فراتر از حدی است که مدیران تصور می‌کنند.

با ایجاد فرهنگ حمایت از خلاقیت می‌توان کارکنان تمام بخش‌های سازمان را به ایده‌سازی تشویق کرد. در ادامه به سه نکته در حوزه تشویق خلاقیت و نوآوری اشاره می‌کنیم:

1- نسبت به ایده‌های نو واکنش نشان دهید. خلق ایده‌های جدید مستلزم صرف وقت و انرژی است بنابراین کارکنان باید بدانند که تلاش‌هایشان مورد توجه قرار می‌گیرد. به تک‌تک ایده‌های نو توجه کرده و برای کارکنان توضیح دهید چرا ایده‌هایشان مفید یا بی فایده است.

2- برای همکاری و مشارکت ارزش قائل شوید. خلاقیت یک روند پیش‌رونده است که در آن یک نفر ایده‌ای را مطرح می‌کند و دیگران به توسعه آن اقدام می‌کنند. باید ترتیبی دهید که اعضا تیم برای کار با هم تشویق شوند. در اغلب موارد پاداش دادن به بهترین ایده، به جای ایجاد جو همکاری، رقابت ایجاد می‌کند. در این حالت کسانی که از تلاش‌هایشان قدرانی نمی‌شود ناراضی می‌شوند و ایده به فراموشی سپرده می‌شود یا توسعه پیدا نمی‌کند. برای آنکه چنین وضعیتی پیش نیاید، برای تلاش تک تک اعضا تیم ارزش قائل شوید. با این کار روحیه کار تیمی تقویت می‌شود و خلاقیت‌ها به ثمر می‌نشینند

3- برای اشتباه‌هات هم ارزش قائل شوید. بسیاری از ایده‌ها حتی آنهایی که تلاش زیادی برای تدوین آنها شده با شکست مواجه می‌شوند. اگر برای این گونه ایده‌ها ارزشی قائل نشوید، ایده‌ها مطرح نخواهند شد حتی ایده‌هایی که در آینده موفق خواهند بود. برای تلاش کارکنان در تدوین ایده‌ها ارزش قائل شوید. به یاد داشته باشید که اشتباه‌هات درس‌هایی ارزشمند برای سازمان هستند که زمینه موفقیت‌های آینده را فراهم می‌کنند.

 

 

۱۰ توصیه کاربردی برای نظارت بهتر بر عملکرد کارکنان

 

 

۱۰ توصیه کاربردی برای نظارت بهتر بر عملکرد کارکنان  
    

 

نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد کارکنان از اهمیت و جایگاه شایان‌ توجهی در فرآیند مدیریت و هدایت افراد در سازمان‌ها برخوردار است و لذا یکی از چالش‌های مهمی که مدیران تازه‌کار و کم‌تجربه در ابتدای فعالیت‌شان به‌عنوان مدیر با آن باید دست و پنجه نرم کنند، همین نظارت بر عملکرد‌ها و کارکردها است. چراکه نظارت درست و مستمر بر عملکرد کارکنان است که زمینه بهبود و تقویت فرآیند پاداش‌دهی و قدردانی از عملکردهای مثبت و اصلاح عملکردهای ضعیف را تسهیل می‌کند و در نهایت افراد سازمان را به سمت تحقق اهداف مقرر سوق می‌دهد. در اینجا ۱۰ توصیه برای کسانی که به تازگی وارد عرصه مدیریت و نظارت بر عملکرد شده‌اند ذکر شده که آنها را قادر می‌سازد تا به نحو بهتری امر خطیر نظارت بر عملکرد و ارائه بازخورد‌های لازم را انجام دهند. مطالعه این توصیه‌ها حتی برای کسانی که سال‌هاست در زمینه نظارت و ارزیابی عملکرد فعالیت می‌کنند نیز خالی از لطف نیست.

 

۱- رایج‌ترین نوع کم‌کاری و ضعف عملکردی را در درون سازمان‌تان شناسایی کنید: یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌های عرصه نظارت بر عملکرد افراد در سازمان‌ها عبارت است از شناسایی الگوهای رفتاری و عملکردی کارکنان و تشخیص نقاط ضعف عملکردی در میان کارکنان. ناگفته پیداست که تا پیش از شناسایی مشکلات و ضعف‌ها نمی‌توان در راستای حل آنها گام برداشت و پس از انجام این کار است که راه برای بهبود عملکرد‌ها فراهم می‌آید.



۲- عملکرد کارکنان را با استاندارد‌های سازمان مقایسه کنید: یکی از اشتباهات رایج بین مدیران و ناظرانی که به تازگی وارد عرصه ارزیابی عملکرد و نظارت شده‌اند این است که آن‌ها عملکرد هر فردی را با فرد یا افرادی دیگر مقایسه می‌کنند درحالی‌که این کار کاملا اشتباه است و باعث سرخوردگی افراد می‌شود. اقدام درست در این زمینه عبارت است از مقایسه مستمر و دقیق عملکرد افراد با استاندارد‌ها و معیار‌های عملکردی سازمان. به‌طور کلی، استاندارد‌های عملکردی به این دلیل طراحی و تدوین می‌شوند که عملکرد کارکنان بر مبنای آنها سنجیده شود لذا یکی از وظایف ناظر، مقایسه عملکردها با استاندارد‌ها و معیارها است.



۳- همیشه به دنبال نمونه‌های ایده‌آل و مطلوب عملکردی باشید: هرچند که مقایسه کردن افراد با هم کار درستی نیست اما اشاره هدفمند به عملکرد مطلوب بخش‌ها و افراد لایق و کارآمد می‌تواند باعث الگوسازی و مشخص شدن نقشه راه برای بهبود عملکردها در آینده شود. در این میان می‌توان از اطلاعات و رهنمون‌های بخش نیروی انسانی سازمان نیز کمک گرفت.



۴- نظارت بر عملکرد کارکنان نباید یک امر خاص و تعجب‌آور به نظر برسد: درصورتی که نظارت بر کارکنان به صورت منظم انجام شود، دیگر به آن به‌عنوان امری عجیب و شوک‌آور نگاه نخواهد شد. بنابراین گفت‌وگوی یک ناظر و ارزیاب با کارمندان در مورد عملکرد کارکنان باید به‌ عنوان پدیده‌ای عادی و متداول تلقی شود و نه اتفاقی بدیع و مرموز.



۵-کارمندان را در امر نظارت بر عملکردشان مشارکت دهید: اگرچه این وظیفه ناظر و ارزیاب است که عملکرد افراد را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد اما هیچ‌گاه نباید فراموش کرد که خود افراد را نیز باید در این مسیر مشارکت داد. برای این کار می‌توان یک نسخه از ارزیابی‌های قبلی صورت گرفته از افراد را در اختیارشان قرار داد تا آن‌ها از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند و ضمن تقویت نقاط قوت در راستای رفع نقاط ضعف اقدام کنند تا از تکرار عملکرد‌های ضعیف در آینده جلوگیری شود. ارائه فرم‌های خودارزیابی نیز در این میان می‌تواند موثر و سازنده باشد.ادامه مطلب:

  

  

 

 

منوي اصلي

آرشیو بحث روز

 

عوامل موثر بر انگيزش كاركنان در سازمان‌ها

 

ابزاری برای هدایت بهتر کارکنان

 

نقش ترکیب خوب نیروها، فرآیندها و ساختارها در یک باز طراحی خوب

 

رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان

  مدیریت توانمندسازی و تحول سازمانی
  رهبری تحول آفرین رویکردی نوین در سازمان های موفق
  فرسودگی شغلی کارکنان
  مدیریت و ارتباطات سازمانی
  مدیریت دولتی نوین و ویژگی های دموکراتیک آن
  اهمیت توسعه فرهنگ سازمانی
  برنامه ریزی جانشین پروری
  یک سازمان چرا و چگونه متحول می شود؟
  روابط موثر میان مدیران و کارمندان سازمان
  نقش خودكارآمدي در توانمندسازي كاركنان
  مدیریت زمان
  سه روش تشویق خلاقیت در محیط کار
  آیا رتبه‌بندی کارکنان به نفع سازمان است؟
  توانمندسازی کارکنان راهکاری برای افزایش بهره وری
  مدیریت هیجانت در زندگی و در محیط کار
  بهبود روابط در محیط کار
  لزوم اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سازمانها
  برنامه های سازمانی برای ایجاد انگیزش در کارکنان
  بی انگیزگی کارکنان خود را متوقف کنید
  فشار روانی در محیط کار
  شش گام موثر در مدیریت بحران
  منابع انسانی
  کنترل پروژه چیست؟
   تصميم گيري به عنوان يكي از مهارتهاي مديريتي
   چرا برنامه ریزی عملیاتی؟
   کارنامه معاونت توسعه  مدیریت و منابع دانشگاه در سالی که گذشت
   پرداخت کارانه شش ماهه دوم سال 93 ستاد تا قبل از پايان سال
   موافقت با کلیات احیا و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور



امروز: 77
ديروز:909
اين هفته: 2331
هفته‌ي گذشته: 5524
اين ماه: 20296
ماه گذشته: 22549
هر روز: 664427
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1