• تصویب تشکیلات تفصیلی طرح گسترش واحدهای محیطی بهداشت دانشگاه

  • آغاز بازنویسی چارت تشکیلات تفصیلی دانشکده‌ها


 

 میز خدمت

IMAGE
بازدید مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از میز خدمت دانشگاه
دوشنبه, 03 تیر 1398
  مدیر بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از میز خدمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید کرد. به گزارش وب دا، در این بازدید که با همراهی دکتر خوبان مدیر بازرسی... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری شصت و هفتمین جلسه کارگروه مدیریت عملکرد دانشگاه
سه شنبه, 28 خرداد 1398
  به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، شصت و هفتمین جلسه کارگروه مدیریت عملکرد دانشگاه با حضور اعضاء برگزار گردید. در این جلسه به بررسی انحرافات... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری دومین جلسه کارگروه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران و کارکنان دانشگاه
سه شنبه, 21 خرداد 1398
  به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، دومین جلسه کارگروه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران و کارکنان دانشگاه با حضور اعضاء برگزار گردید. در این جلسه... ادامه مطلب...
IMAGE
راه اندازی سامانه ارتقاء طبقه شغلی پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دوشنبه, 13 خرداد 1398
  به گزارش وبدا، سامانه ارتقاء طبقه شغلی پرسنل دانشگاه به همت و پیگیری گروه مهندسی مشاغل مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری و با همکاری واحد رایانه مدیریت سرمایه... ادامه مطلب...
IMAGE
رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت منصوب شد
یکشنبه, 12 خرداد 1398
  به گزارش وبدا، سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی رحمت اله پاکدل را به عنوان رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول... ادامه مطلب...

بهبود روابط در محیط کار

 

امروزه خیلی از افراد اعم از زن یا مرد شاغل هستند و ساعت زیادی از وقت خود را در محیط کار می گذرانند پس موفقیت در محیط کار و داشتن وجه ای مناسب و آرامش در محیط کار برایشان بسیار مهم است. اهمیت مهارت های بین فردی در محیط کار را دست کم نگیرید. اینکه همکاران، چه تصویری از شما در ذهن دارند، نقش بزرگی را در شادمانی و نشاط روزانه در محیط کار و مهم تر از آن در موفقیت و کارایی شغلی شما دارد. اگر نتوانید با اطرافیان، ارتباط موثر و خوبی برقرار کنید، با وجود همه ی این قابلیت ها، در زندگی شخصی و حرفه ای با مشکل روبه رو می شوید. اگر شاغل هم نباشید می توانید از این مهارت ها در ارتباطات خانوادگی خود استفاده کنید. با به کارگیری توصیه های موجود در این مقاله، می توانید مهارت های اجتماعی خودتان را ارتقاء دهید؛ می توانید با همکاران، صمیمی تر شده و در نهایت با رعایت این توصیه ها می توانید در دنیای کاری امروز، موفق شوید:

1)لبخند بزنید:
افراد، کمتر دور شخص اخمو، جمع می شوند. اگر می خواهید با همکاران خود رابطه ی شاد و دوستانه ای داشته باشید، سعی کنید همیشه نگرش مثبت و خوبی نسبت به کار و زندگی داشته باشید. اغلب وقت ها لبخند بزنید ، با این کار به دیگران، انرژی مثبت منتقل می کنید.
همیشه به دنبال یافتن یک نکته یا ویژگی مثبت در دیگران باشید و به آنان بگویید که چه ویژگی های خوبی دارند. سخاوتمند باشید و با کلمه های محبت آمیز، دیگران را تشویق کنید.
۲) قدرشناس باشید:
همیشه به دنبال یافتن یک نکته یا ویژگی مثبت در دیگران باشید و به آنان بگویید که چه ویژگی های خوبی دارند. سخاوتمند باشید و با کلمه های محبت آمیز، دیگران را تشویق کنید. وقتی کارمندی را صدا می زنید تا به اتاق شما بیاید ، به او خوش آمد بگویید تا احساس خوبی داشته باشد . اگر دیگران بدانند که قدردان آنان هستید ، آنگاه بهترین کارهایی را که دوست دارید ، برای شما انجام می دهند.
۳) به دیگران توجه کنید:
به آنچه در زندگی دیگران اتفاق می افتد ، توجه کنید. رویدادهای مهم شادی بخش (تاریخ تولد ، ازدواج) دیگران را به آنان تبریک بگویید و در شرایط ناگوار مانند بیماری و فوت عزیزان، با آنان هم دردی کنید.
با افراد، تماس چشمی برقرار کنید و با حالت صمیمیت ، دیگران را در صورت امکان به اسم کوچک صدا بزنید. به نظرهای افراد گوش داده و به آنان اهمیت بدهید.
۴) گوش دادن موثر را تمرین کنید:
گوش دادن، روشی است که می خواهید به دیگران نشان دهید که به طور واقعی نظرهای آنان را می شنوید. «گوش دادن موثر» یعنی به زبان خودتان، آنچه را که دیگران می گویند، بازگو کنید. وقتی به حرف های همکاران خود، دقیق گوش می دهید، آنان شما را تحسین می کنند.
۵) افراد را دور هم جمع کنید:
محیطی به وجود آورید که دیگران به کار گروهی تشویق شوند. با همه ی افراد به عدالت و مساوی رفتار کنید و از تبعیض و پارتی بازی خودداری کنید.
۶) تضادها را حل کنید:
وقتی افراد ، دور هم جمع می شوند ، اگر تضادی به وجود آمد ، آن را حل کنید. یاد بگیرید یک میانجی خوب باشید. اگر همکاران، راجع به مسائل کاری، جروبحث کردند ، جلسه ای با حضور آنان برگزار کنید و مشکل ها را حل کنید. اگر این چنین نقش رهبری را ایفا کردید ، مورد احترام و تحسین اطرافیان قرار می گیرید.
یک ارتباط گر روشن و شفاف، کمتر با همکاران خود ، دچار سوء تفاهم و اختلاف می شود. نفوذ کلام و بلاغت، نشان از فراست، هوش و بلوغ فکری شما می دهد و این ارتباطی به سن شما ندارد.
۷) ارتباط شفاف برقرار کنید:
توجه خاصی به آنچه که می گویید و اینکه چطور می گویید ، داشته باشید. یک ارتباط گر روشن و شفاف، کمتر با همکاران خود ، دچار سوء تفاهم و اختلاف می شود. نفوذ کلام و بلاغت، نشان از فراست، هوش و بلوغ فکری شما می دهد و این ارتباطی به سن شما ندارد. اگر به آنچه که می گویید ، توجه نکنید ، دیگران نیز به حرف ها و عقیده های تان اهمیتی نمی دهند.
۸) شوخ طبع باشید:
نترسید از این که با دیگران، شوخی و بذله گویی می کنید. بسیاری از افراد ، گرد کسانی جمع می شوند که بتوانند شادی را برای آنان فراهم کنند و لبخند بر لبان شان بنشانند.اما اینکار را از حد نگذرانید تا به شخصیتتان لطمه نزند و البته مراقب حد ارتباط با نامحرم نیز باشید.
۹) از دریچه ی چشم دیگران به موضوع ها بنگرید:
هم دلی به معنی این است که : خودتان را جای دیگران بگذارید و احساس آنان را درک کنید و سعی کنید حادثه ها را از چشم انداز دیگران ببینید. شما می توانید با حس کردن هیجان های خودتان، وضعیت روانی خود را حفظ کنید . در حالی که اگر از درک هیجان های دیگران، غافل شوید ، نمی توانید توجه آنان را جلب کنید. افرادی که از شناخت، درک هیجان ها و احساس های دیگران عاجزند ، در ابراز هم دلی با دیگران نیز ناتوانند.
۱۰) شکایت نکنید و نق نزنید:
هیچ چیز بدتر از یک شاکی یا نق زن حرفه ای نیست. اگر به سادگی راجع به هر موضوعی عصبانی شوید ، دیگر روز خوشی برای شما باقی نمی ماند. سعی کنید همیشه نسبت به اطرافیان، گذشت داشته باشید و موضوع ها را آسان بگیرید تا از این طریق، بر اعتبار و محبوبیت خود نزد دیگران بیفزایید

 

 

۱۰ توصیه کاربردی برای نظارت بهتر بر عملکرد کارکنان

 

 

۱۰ توصیه کاربردی برای نظارت بهتر بر عملکرد کارکنان  
    

 

نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد کارکنان از اهمیت و جایگاه شایان‌ توجهی در فرآیند مدیریت و هدایت افراد در سازمان‌ها برخوردار است و لذا یکی از چالش‌های مهمی که مدیران تازه‌کار و کم‌تجربه در ابتدای فعالیت‌شان به‌عنوان مدیر با آن باید دست و پنجه نرم کنند، همین نظارت بر عملکرد‌ها و کارکردها است. چراکه نظارت درست و مستمر بر عملکرد کارکنان است که زمینه بهبود و تقویت فرآیند پاداش‌دهی و قدردانی از عملکردهای مثبت و اصلاح عملکردهای ضعیف را تسهیل می‌کند و در نهایت افراد سازمان را به سمت تحقق اهداف مقرر سوق می‌دهد. در اینجا ۱۰ توصیه برای کسانی که به تازگی وارد عرصه مدیریت و نظارت بر عملکرد شده‌اند ذکر شده که آنها را قادر می‌سازد تا به نحو بهتری امر خطیر نظارت بر عملکرد و ارائه بازخورد‌های لازم را انجام دهند. مطالعه این توصیه‌ها حتی برای کسانی که سال‌هاست در زمینه نظارت و ارزیابی عملکرد فعالیت می‌کنند نیز خالی از لطف نیست.

 

۱- رایج‌ترین نوع کم‌کاری و ضعف عملکردی را در درون سازمان‌تان شناسایی کنید: یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌های عرصه نظارت بر عملکرد افراد در سازمان‌ها عبارت است از شناسایی الگوهای رفتاری و عملکردی کارکنان و تشخیص نقاط ضعف عملکردی در میان کارکنان. ناگفته پیداست که تا پیش از شناسایی مشکلات و ضعف‌ها نمی‌توان در راستای حل آنها گام برداشت و پس از انجام این کار است که راه برای بهبود عملکرد‌ها فراهم می‌آید.



۲- عملکرد کارکنان را با استاندارد‌های سازمان مقایسه کنید: یکی از اشتباهات رایج بین مدیران و ناظرانی که به تازگی وارد عرصه ارزیابی عملکرد و نظارت شده‌اند این است که آن‌ها عملکرد هر فردی را با فرد یا افرادی دیگر مقایسه می‌کنند درحالی‌که این کار کاملا اشتباه است و باعث سرخوردگی افراد می‌شود. اقدام درست در این زمینه عبارت است از مقایسه مستمر و دقیق عملکرد افراد با استاندارد‌ها و معیار‌های عملکردی سازمان. به‌طور کلی، استاندارد‌های عملکردی به این دلیل طراحی و تدوین می‌شوند که عملکرد کارکنان بر مبنای آنها سنجیده شود لذا یکی از وظایف ناظر، مقایسه عملکردها با استاندارد‌ها و معیارها است.



۳- همیشه به دنبال نمونه‌های ایده‌آل و مطلوب عملکردی باشید: هرچند که مقایسه کردن افراد با هم کار درستی نیست اما اشاره هدفمند به عملکرد مطلوب بخش‌ها و افراد لایق و کارآمد می‌تواند باعث الگوسازی و مشخص شدن نقشه راه برای بهبود عملکردها در آینده شود. در این میان می‌توان از اطلاعات و رهنمون‌های بخش نیروی انسانی سازمان نیز کمک گرفت.



۴- نظارت بر عملکرد کارکنان نباید یک امر خاص و تعجب‌آور به نظر برسد: درصورتی که نظارت بر کارکنان به صورت منظم انجام شود، دیگر به آن به‌عنوان امری عجیب و شوک‌آور نگاه نخواهد شد. بنابراین گفت‌وگوی یک ناظر و ارزیاب با کارمندان در مورد عملکرد کارکنان باید به‌ عنوان پدیده‌ای عادی و متداول تلقی شود و نه اتفاقی بدیع و مرموز.



۵-کارمندان را در امر نظارت بر عملکردشان مشارکت دهید: اگرچه این وظیفه ناظر و ارزیاب است که عملکرد افراد را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد اما هیچ‌گاه نباید فراموش کرد که خود افراد را نیز باید در این مسیر مشارکت داد. برای این کار می‌توان یک نسخه از ارزیابی‌های قبلی صورت گرفته از افراد را در اختیارشان قرار داد تا آن‌ها از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند و ضمن تقویت نقاط قوت در راستای رفع نقاط ضعف اقدام کنند تا از تکرار عملکرد‌های ضعیف در آینده جلوگیری شود. ارائه فرم‌های خودارزیابی نیز در این میان می‌تواند موثر و سازنده باشد.ادامه مطلب:

  

  

 

 

منوي اصلي

آرشیو بحث روز

 

عوامل موثر بر انگيزش كاركنان در سازمان‌ها

 

ابزاری برای هدایت بهتر کارکنان

 

نقش ترکیب خوب نیروها، فرآیندها و ساختارها در یک باز طراحی خوب

 

رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان

  مدیریت توانمندسازی و تحول سازمانی
  رهبری تحول آفرین رویکردی نوین در سازمان های موفق
  فرسودگی شغلی کارکنان
  مدیریت و ارتباطات سازمانی
  مدیریت دولتی نوین و ویژگی های دموکراتیک آن
  اهمیت توسعه فرهنگ سازمانی
  برنامه ریزی جانشین پروری
  یک سازمان چرا و چگونه متحول می شود؟
  روابط موثر میان مدیران و کارمندان سازمان
  نقش خودكارآمدي در توانمندسازي كاركنان
  مدیریت زمان
  سه روش تشویق خلاقیت در محیط کار
  آیا رتبه‌بندی کارکنان به نفع سازمان است؟
  توانمندسازی کارکنان راهکاری برای افزایش بهره وری
  مدیریت هیجانت در زندگی و در محیط کار
  بهبود روابط در محیط کار
  لزوم اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سازمانها
  برنامه های سازمانی برای ایجاد انگیزش در کارکنان
  بی انگیزگی کارکنان خود را متوقف کنید
  فشار روانی در محیط کار
  شش گام موثر در مدیریت بحران
  منابع انسانی
  کنترل پروژه چیست؟
   تصميم گيري به عنوان يكي از مهارتهاي مديريتي
   چرا برنامه ریزی عملیاتی؟
   کارنامه معاونت توسعه  مدیریت و منابع دانشگاه در سالی که گذشت
   پرداخت کارانه شش ماهه دوم سال 93 ستاد تا قبل از پايان سال
   موافقت با کلیات احیا و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور



امروز: 99
ديروز:909
اين هفته: 2353
هفته‌ي گذشته: 5524
اين ماه: 20318
ماه گذشته: 22549
هر روز: 664449
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1