• سومین همایش مدیران/ روسای توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور

  • بیمارستان 610 تختخوابی امام رضا(ع)

  • شهرک دانش و سلامت


 

IMAGE
بازدید رئیس کارگروه تکریم ارباب رجوع دانشگاه از بخش اورژانس بیمارستان قائم (عج)، بیمارستان طالقانی و بیمارستان امام رضا (ع)
یکشنبه, 21 آبان 1396
    به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، هادی مهدی زاده رئیس کارگروه تکریم ارباب رجوع در راستای اجرای طرح تکریم از بخش اورژانس بیمارستان قائم (عج)،... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری سی و ششمین جلسه شورای مشورتی مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری
شنبه, 20 آبان 1396
  به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، سی و ششمین جلسه شورای مشورتی مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری با موضوع تجربه نگاری در دانشگاه برگزار گردید. در... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری سی و ششمین جلسه کارگروه تخصصی تدوین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شنبه, 20 آبان 1396
     به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، در نشست کارگروه تخصصی تدوین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با حضور کلیه اعضا برگزار گردید، به... ادامه مطلب...
IMAGE
تأیید ۵۵۵ پست مرتبط با مرکز ارتباطات و هماهنگی عملیات و فوریت های پزشکی
شنبه, 13 آبان 1396
  مدیرتوسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ از تایید ۵۵۵  پست مرتبط با مرکز ارتباطات و هماهنگی عملیات و فوریت های پزشکی  (Dispatch) در کمیته منتخب هیات... ادامه مطلب...
IMAGE
ارائه گزارش میزان رضایت بیماران در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه در شهر مشهد در نشست هیأت رییسه
پنج شنبه, 11 آبان 1396
     به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع، در نشست هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با حضور رییس دانشگاه و معاونین ایشان برگزار گردید، گزارش میزان... ادامه مطلب...

رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان

 

رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان  
 

سازمان,  اجتماعی است که حیات و پایداری آن به وجود پیوندی قوی بین اجزا و عوامل تشکیل دهنده آن بستگی دارد. احساس بی عدالتی در رضایت شغلی افراد اثرات مخربی بر روحیه همکاری دارد. چرا که اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارمند را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بی توجهی و بی عدالتی و توزیع ناعادلانه دستاوردها روحیه کارمند را تضعیف کرده و انگیزه تلاش , فعالیت و همکاری آن را تنزل می دهد .

بنابراین سازمان عبارت است از فرایندهای نظام یافته از روابط متقابل افراد برای دست یافتن به هدفهای معین, پس عنصر اصلی و موثر هر سازمان را منابع انسانی آن سازمان تشکیل می دهد که در بین آنها روابط متقابل بر قرار است, و بهترین راه سازماندهی این منابع استفاده شایسته سالاری در میان آنها است.  در نهایت می توان گفت که سازمان چیزی جز روابط متقابل بین افراد نیست و ساختار سازمانی این روابط متقابل را که شامل تعیین نقشها, سلسله مراتب هدفها و سایر ویژگیهای سامان است منعکس می نماید که همه آنها در جهت رضایت کارکنان و جلوگیری ترک خدمت آنهاست.

رضایت شغلی و ترک خدمت و  عوامل موثر بر آن:

بطور اساسی رضایت شغلی عبارت است از حد احساسات و نگرشهای مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است. این بدان مفهوم است که او واقعا شغلش را دوست دارد و احساس خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی به سر می برند, یا رضایت شغلی, مجموعه ای از احساسات و باورهایی است که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند. (جورج.م. جنیفر و جونز. ر. گرس, درک و هدایت رفتار سازمانی, 1999 , ص 74 ) رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است, عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد.   (عبداالله شفیع آبادی, ص 123) رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط و لوازم یک شغل , شرایطی که در آن کار انجام می گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می شود. (بروس ای. شرترز,  209 )

با توجه به مطالب مزبور, می توان گفت : رضایت شغلی یعنی احساس خرسندی و خشنودی که فرد از کار خود می کند و لذتی که از آن می برد و در پی آن به شغل خود دل گرمی و وابستگی پیدا می کند. رضایت شغلی حالتی مطبوع و خوشایند,  عاطفی و مثبت که حاصل از رضایت ازشغل است, مفهومی دارای ابعاد, جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آن ها را در نظر گرفت. از جمله این عوامل, می توان به صفات کارگر و کارمند, نوع کار, محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود.

فیشر و هاننا رضایت شغلی را عاملی درونی می دانند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند, یعنی اگر شغل مورد نظر, لذت مطلوبی را برای فرد تامین کند او از شغلش راضی است. در مقابل, چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت مطلوبی را به فرد ندهد, در این حال او از کار خود راضی یا خشنود نبوده  و درصدد تغییر و یا ترک آن بر می آید. ( عبدالله شفیع آبادی, ص 123)

رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه وفاداری و علاقه مندی کارکنان به سازمان مطبوعشان را موجب می گردد. رضایت شغلی یک حالت احساسی مثبت یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است. این حالت احساسی مثبت  کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارمند می شود.

 بر اثر تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر در بین بسیاری از کشورهای آسیایی ,اروپایی و امریکایی, کشور سوئیس بیشترین رضایت شغلی در اروپا وجود دارد که این رضایت شغلی ناشی از امینت در شغل و قدرت ریسک پذیر و اعتماد به نفس در محل کار  خود می باشد.

در کشور هایی مثل هلند, مکزیک , اسلواکی و هند بیشترین قابلیت ریسک پذیری و اعتماد به نفس را در بین کارکنان خود دارد و به راحتی قادر به تغییر شغل می باشند. در بین این کشور ها بیشترین تغییر شغل در هند اتفاق می افتد زیرا برای آنها موقعیت اجتماعی مهمتر از حقوق و دستمزد می باشد. و در بین کارکنان سوئدی حدود 30% به دنبال  کار جدید یا ترک خدمت هستند. در بین کارکنان دانمارکی بیشترین رضایت شغلی وجود دارد, و بیشترین درصد رضایتمندی متعلق به این کشور اروپایی می باشد.

در سالهای اخیر به جهت پیشرفت اقتصادی در چین میزان تعلق خاطر به شغل روبه فزونی رفته است. (گزارش مطبوعات جهانی, 2011 )


ادامه مطلب:

 

 

منوي اصلي

آرشیو بحث روز

  مدیریت توانمندسازی و تحول سازمانی
  رهبری تحول آفرین رویکردی نوین در سازمان های موفق
  فرسودگی شغلی کارکنان
  مدیریت و ارتباطات سازمانی
  مدیریت دولتی نوین و ویژگی های دموکراتیک آن
  اهمیت توسعه فرهنگ سازمانی
  برنامه ریزی جانشین پروری
  یک سازمان چرا و چگونه متحول می شود؟
  روابط موثر میان مدیران و کارمندان سازمان
  نقش خودكارآمدي در توانمندسازي كاركنان
  مدیریت زمان
  سه روش تشویق خلاقیت در محیط کار
  آیا رتبه‌بندی کارکنان به نفع سازمان است؟
  توانمندسازی کارکنان راهکاری برای افزایش بهره وری
  مدیریت هیجانت در زندگی و در محیط کار
  بهبود روابط در محیط کار
  لزوم اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سازمانها
  برنامه های سازمانی برای ایجاد انگیزش در کارکنان
  بی انگیزگی کارکنان خود را متوقف کنید
  فشار روانی در محیط کار
  شش گام موثر در مدیریت بحران
  منابع انسانی
  کنترل پروژه چیست؟
   تصميم گيري به عنوان يكي از مهارتهاي مديريتي
   چرا برنامه ریزی عملیاتی؟
   کارنامه معاونت توسعه  مدیریت و منابع دانشگاه در سالی که گذشت
   پرداخت کارانه شش ماهه دوم سال 93 ستاد تا قبل از پايان سال
   موافقت با کلیات احیا و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
امروز: 470
ديروز:595
اين هفته: 1065
هفته‌ي گذشته: 4717
اين ماه: 11328
ماه گذشته: 16160
هر روز: 191280
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

 
 
   
   
    مشهد، بلوار شهید فکوری، روبروی فکوری 94، شهرک دانش و سلامت، مدیریت نوسازی و تحول اداری
 
  کد پستی: 9138813944  
  تلفن: 38780257 051  
  نمابر: 38413006 051  
  پست الکترونیک: Mgr.te[at]mums.ac.ir  
    سامانه پیام کوتاه 3000700424  
         
      روزنامه های ایران